Wednesday, February 16, 2011

IniAnwarHadi---> speechless

assalammualaikummm..




heyy you..untuk menyahut seruan dan "hasutan" dari video IniAnwarHadi, saya akan menggunakan bahasa baku untuk post kali ini..dan kali yang seterusnya..(kalau saya rajin)...


kalau reka post , telah di ingatkan bahawasanya spelling tu tak payah la over the top sangat..petik dari anwar hadi blog..


iya saya personally dah terpengaruh dengan video ini dan ianya beri kesan "seronok, dua ronok, tiga ronok dan beronok-ronok..


pertemuan kami bermula....


aku melayari youtube or singkatan as what hadi mention Y.T..hihihi...one videoman..heyy ape maksud videoman? maksud videoman adelah lelaki yang publish video sendiri ke youtube...walaweii..terms apekah yang aku telah gunakan ini? kalau perempuan, it would be, videogirl..okey dah.


aku tak berape rajin nak jengah artis-artis kelahiran youtube record tu tapi di sebabkan oleh instinct yang kuat mengatakan theres something with this boy...ku teruskan jua..di tab yang baru, ku bukak la teacher shida punyer video..haaa yang teacher shida tu , aku minat..


sambung anwar hadi punye cerita,...
tak di nafikan dye mempunyai bibir yang menawan dan buat aku terus perhatikan kumat kamit bibirnya yg merah macam baru lepas tonyoh sireh..tonyoh atau sental eh? ituw tak pasti..tapi biase aku tgk tv, wan maimunah tu, dye tonyoh dan sental2 sireh tu kat gigi dye..bole ke terms tu? abaikan


sambung..serious okey..


jarang aku berminat nak tunggu youtube loading-loading dan tgk benda bulat tu pusing pusing mcm roda impian..tapi demi anwarhadi a.k.a abang a.k.a man junior a.k.a him..hehehehe...tengoklah betapa besaarrnye impact yang telah di berikan...mula-mula ingatkan video ni untuk cukupkan ruang, tapi rupanya berbaloi-baloi...mula-mula view video by random but then view lagi ikut nombor..best sangat-sangat video itu


mengapa aku suka anwarhadi....


mula-mula tak berapa nak suke sebab name pun da macam ahlipolitik yg aku tak suka..tapi lepas dye bersuara dan mempertengahkan isu yang aku tak rasa aku pun mampu nak ketengahkan, it was fun..yang penting bahasa penggunaan sangat hebat..aku bukan la nak kata aku sanjung bahasa inggeris, tapi tak ramai antara kita orang melayu malaysia mampu nak speaking berhabuk..mula-mula tu terkelip-kelip jugak dan garu kepala seolah-oleh ada kutu hingap..lepas tu, aku mula belajar dan google few words yang aku tak faham..pastu cakap kat diri sendiri..ooo ini maksudnya...ooo mcm ni nk pronoun kan nya..okey aku faham..haaa tengok tu, at least improve kan english aku yang agak2 ke laut china selatan tu...yang aku kagum pasal hadi adelah, kalau dia berbahasa melayu pun takde cacat celanya..satu anugerah untuk anwathadi sebab beliau di lahirkan di negeri kedah di mana yang kita sedia maklum bahawa kedah menggunakan bahasa baku dalam perbualan mereka seharian..jadi kat situ ada satu strength la untuk anwar hadi..


dalam pada masa yang sama, bagi aku, anwarhadi jugak mengangkat isu-isu semasa yang kita sebenarnya terlepas pandang..contoh la kan..isu pasal negaraku..ada yang miming jer bile nyanyi lagi negaraku tanpa rasa bersalah..malu kan...perkara mcm ni lah yang terlepas pandang dan megakibatkan satu tragedi serta tauladan yang tak bagus untuk generasi akan datang....percayalah..isu yang aku jugak tertarik adalah mengenai isu bahasa singkatan..eyuwwww...banyak logiknya dalam video dan kupasan isu ini sangat menarik perhatian....ini jugak simple thing yang kadang kala kite akan labelkan sebagai benda kecik walhal impak pada kejadian kecik itu akan merubah kepada sesuatu yang baru dan teruk..tak ramai orang dan anak muda terutamanya nak bangkit memperjuangkan dan membanggakan isu bahasa malaysia..seperi yang kita sedia maklum , zaman sekarang popular dengan budaya berbahasa melayu tapi berselang seli bahasa inggeris...kalau sesiapa yang tak berselang bahasa inggeris akan di cop as kolot dan asal dari kampung..


cakapp pasal kampung, haaa tak boleh bla sebab ape dulu atuk moyang kita terus lahir dan duduk bandar yang dah ada kemudahan serta infrastruktur yg membangun ke? tidaklah kawan..semua nenek moyang kita asal dari kampung dan itu penempatan terawal mereka instead of gua..haa tengok tu..ada je slang inggeris..maaf ya..ampun sangat..mula-mula memang la kampung, tapi lepas kanan kiri depan belakang hutan di terokai, tu yang di bina bangunan serta kemudahan dan serterusnya membangun menjadi bandar..contoh terdekat adelah kampung baru..ape sudah jadi? ada otak kan, fikirlah sendiri..
bila cara makan salah skit, terus akan cakap kat orang tu, eh kau ni kampung la..bila orang tu makan guna tangan kat restoran, terus cakap kampungnya..heyyy ingat kampung tu teruk sangat ke? kampung sekarang pon dah ade wifi lah..maju kan..


eh isu anwarhadi belum habis sangat..hai hadi..saya ika..like you..


hadi di cadang masuk raja lawak..


oh tidakk..ade beberapa komen yang tak boleh blahh..ade orang komen, "eh der ko masuk raja lawak la..mesti best"...oh tidak..kalau hadi masuk raja lawak yang untuk menghiburkan orang, siape pulak yang akan sanggup berdiru teguh untuk mendidik minda masyarakat malaysia ni? sape yang akan asuh minda masyarakat malaysia yang sentiasa mahu berada di zon selamat dan bebas? oh aku tak setuju la dengan cadangan tu..biarlah hadi jalani kehidupan macam biasa dan meneruskan usaha beliau untuk menarik perhatian masyarakat supaya lebih menitik beratkan isu yang berlaku di sekeliling atau dalam erti kata lain, lebih mengambil berat keadaan sekeliling. kalau la anwarhadi bertukar fikiran dan nak masuk raja lawak untuk musim yang akan datang, perghh.habislah zizan dan johan..takleh cari makan lagi..aku yakin rating RL pn akan naik melantun-lantun dan di tambah pulak dengan undian sms dari penonton mencurah-curah macam air hujan..fuhh..zaman kegemilangan la masa tu..tapi ada jugak hati yang terluka sebab anwarhadi yang di canang untuk menjadi ikon belia untuk memartabatkan jiwa bangsa malaysia sudah join dunia hiburan..harap-harap takda lah macam itu.


anwarhadi akan jadi teacher..teacher hadi..sedappnye....rasa macam nak daftar kat sekolah yang hadi bakal ajar je dan duduk paling depan sekali..bestnyer...


akhir sekali, inilah antara orang yang mempraktikan penggunaan laman sesawang untuk menyampaikan mesej yang berguna kepada rakyat jelata tanpa menyentuh isu sensitiviti kaum dan bangsa..kita hanya boleh mengutarakan saranan dan cadangan, manakala keputusan untuk melakukkan perubahan itu sendiri ada ditangan individu terbabit..harapan ku, agar niat suci murni ini di teruskan tatkala masih ada lagi segelintir manusia yang memandang enteng peraka  berbangkit seperti ini.berjuanglah untuk menjadi rakyat yang perihatin dan bersama-sama la kita menghargai satu-satunya negara yang kita warisi dari perjuangan lalu agar  ianya mampu berdiri teguh seiring dengan negara kebanggaan warganegara lain.wassalam..

No comments:

Post a Comment