Monday, September 19, 2011

ALAHAI SI TUKANG INTEBIU,,,puaka

hELLO!


agak busy lately nih..stress..sampai ke hotak...so, smpat view camtu2 je blog nih...alhamdulilah, bergune jugak blog den ni...passengers pn bley tahan even tak de pun nak ketuk2 iklan nuffnang ituwww..


its okey la..no pressure..


baru-baru ni aku ade pergi satu intebiu..saje nak kutip experience..so far, rasenya, hospitality & hotel managmnt yg ak belom pernah join intebiu..so manse tu, nekad, cekal mmg nak pergi..


aku, tak lah expect gaji beribu since tu bukan hotel 6 bintang..biase2 je..tapi taklah sampai hotel bajet ..ade pahammm..


well, receptionist je..so xde la terbayang gaji beribu..normally akuletak harga rm 800...paling rendah dah aku rase..


kau harus view cerita aku sampai habisss!!!


aku bawak semua doc..dah name intebiu kan..dh cukup bergaye dah nih  kan...resume aku dah berkurun aku buat, so dah siap print ar..aku print atas kertas yg tebal skit but still plain A4 paper..nampak tak? PLAIN A4 PAPER..


aku print ats kertas tebal pun sbb puan yg aku pergi intebiu utk pegawai imigresen last year tu advice suruh print ats kertas yg lebih tebal...bkn nye kertas A4 yg plain mcm nk buat balut nasi lemak & itu standard sekarang..


mase intebiu....


aku : assalammualaikum..cik, sy nk tanya, jawatan utk receptionist tu still ade lagi tak?
(mase ni gigi semua nampak..senyum sampai blh pusing satu kepala)


puan ituuww: yes.fill this form, submit today bfore u leave.
(muka dia ni pulak, mcm tenuk tak dpt makan 3 hari)...


aku: baik puan.


......aku isi dengan jayanyewwwwww...ade gak yg aku hentam sbb english yg tinggi..aku ni skolah takat biase2 jew..hihihi ;)


aku : assalammualaikum puan..sy dah habis isi  borang ni..jadi apa langkah seterusnya..?
(nampak tak?? haaa bahasa ibunda mase ni mainkan peranan besauuu)


puan ituwww : fine.folow me... trus interview u..


dalam office...


puan ituww : u are majoring in computer science but then apply for receptionist? why is that so?


aku : actually..blahh..blahhh..blahh..


puan ituww : btw, im curios..what are u thinking print out ur resume on this paper?


aku : (aku cerita psl pegawai kerajaan yg advice cmtu..)


MASE AKU EXPLAIN,EKSPRESI MUKA DIA MCM MAKCIK JUAL TEMPE JEE...SOMBONGGGGGGG..siap boleh adjust selendang ntah style sape tah yg di celop..yukssssss


dalam hati aku, ermm mesti kau ni tak pernah kene panggil intbiu kerajaan..jakun..tanye elok2 takpe gak..hishh


puan ituww :we cant pay u on this number...ckup ke 450 yg we nk bg u? 
( just now aku letak harga 800 & dye ckp gaji receptionist mostly rm 450) 


aku : owh...its okey..im okey with that number..not a big deal.


puan ituww : oh! kat sini..u tulis ade kereta...umur 23 dh ade kereta sendiri...sgt2 kaya, msti anak org loaded nih..buat apa dtg sini lagi?


aku : puan, 1st,sy tak kisah berape gaji tu,  sy mmg nak keje & kebtulan sy tak pernah lagi join this particular site..im also curios nk pengalaman..2nd sbb puan yg advertise besar,sy apply lahh..3rd..mak bapak sy tak mintak pn puan downpaymnt kereta sy, so toksah nk pertikaikan sy..lastly what do u think im doing here, datang nk melawat kawasan mcm YB? 


(aku terus blahhh & amik doc aku kat tgn dia dgn cara baik...well, aku still behave...)


pengajaran....


untuk pakcik makcik intbiu, please jgn nak kasar sgt atau cross the line...aku tak cakap smua tukang intebiu tu teruk, tapi segelintir je weh..
aku tak kisah kau nk bayar gaji aku berape pun, janji duit, tapi jgnlaah nk over sangat  mcm ar aku ni tak layak langsung.


maybe tu prosedur korang utk tgk ketahanan seseorang tu, tapi come on..yg aku nak apply ni krja swasta tu weh.takde ape2 imbuhan plak tu..gaji ciput lak tuh...toksah ar nk treat people smpai mcm tu sekali..


i tell u what ar,aku lagi respect puan yg intebiu aku utk jawatan imigresen dlu..berbudi bahse lagi.haa ade mcm2 advantage ag..gaji pun sedap..awat dia bley layan aku biase je, tapi kau, mcm shialll...


aku tak rajin nak biadap dgn orang, tp ni 1st kot aku sound si tukang intebiu..aku ade rujuk dgn lecturer career managmnt aku dlu, then dia pun ade advice yg aku tak sepatotnya sound mcm tu..agak kasar..she also remind me utk lebih berhati-hati...tu je ke? boleh lahh...


aku tak heran tapi orang mcm tu kene ajau skit..


till then,
thanks..

No comments:

Post a Comment