Monday, January 24, 2011

JANGAN MANJAKAN DIA...SUSAH KAU NANTI

Jika kau adalah bos  atau bakal jadi bos..mari..mari ikut dan baca post ini elok-elok..ini apa yang aku terpandang dan terus berfiir untuk kebaikkan kau jugak..hai bos..!


Hai boss dan boss semua..


Lets say kalau anda adalah bos , dan anda ada anak, saya pohon dan pinta janganlah anda manjakan anak anda sangat jika anda berhajat untuk "menarik" anak anak anda bekerja bersama anda..Kerana ya...ini ada kaitan dengan cara pembawakkam watak anak anda..oh mungkin anda tak sedar dan tak ambil peduli, tapi kan..hello...dont you have pity on them for what they have been through under you son/daughter managing? come on la..kalau betul la awk nak train anak anda, sila ajar dia dari  bawah dan mula segalanya dari bawah..gaji pun starting dari bawah..e2 semua untuk ajar anak anda supaya dia tahu susah senang perit jeriih orangbawah serta lebih menghargai satu sama lain..personally, itu cara terbaik untuk latih anak untuk kerja dengan boss..at least pekerja akan rasa lebih selamat dan hormat pada  anak bos jika anak bos memahami situasi mereka..


bukan ke kita kena ade satu ikatan yang baik dengan pekerja?


sekarang sudah terbalik..anak yang baru abes SPM pun boleh dpt gaji rm 3000 melebihi pekerjanya yang ada ijazah dan pengalaman..boleh ke macam tu? adakah sebab itu anak bos dan darjatnya tinggi, dia perlu di angkat setinggi itu..bukan kelulusan jadi isu sekarang , tetapi adalah isu mentality orang sekarang..bila di tanya, eh kenapa gaki si polan tu tinggi? ala..sebab dye anak boss..boleh mcm tu ke? now bila you as boss dah lantik nya jawatan terus menerus tinggi menggunung, haaa apa lagi..besar kepala lah sebab anak you tak pernah tahu rasa bekerja di bawah orang dan dekat situ seriously, u dah bagi satu contoh yang  tak baik..ade jugak side effect untuk company you..believe me..


sayang anak pun berpada-pada...


I ada baca majalah..i cant remmber which  one, but I still remmber pasal NADIA , anak kepada pengasas NAZA yang telah di ajar untuk bermula dari bawah..sebelum jadi manager di NAZA TALYYA, nadia used to be a kitchen helper which is she have to wash all plate, and so on..see..skrg dye layak berada di atas sebab dye tahu menghargai dan belajar hidup susah sebelum senang di kemudian hari...


I percaya, ramai dan terlalu ramai orang yang ada syarikat besar dan terus hire anak sendiri untuk jawatan yang tinggi melangit sedangkan he/she own nothing but zero..rugi kan..

No comments:

Post a Comment