Wednesday, April 6, 2011

BILA NAIK PANGKAT, KEPALA PUN BESAR

Assalammualaikum.

Salam sejahtera.today sy nk tulis post pasal, BILA NAIK PANGKAT, KEPALA PUN BESAR.

aku agree dan biase tengok keadaan ni...well terrrrramaaaattt biasa...dan perlu ke nk besar kepala bila pangkat dah tinggi melangit? entahlah rasa mcm tak payah kot.apa alasan nya.

bagi aku orang yg dah naik pangkat then besar kepala adalah orang yg tamak dan tak de sivik with takde tak reti bersyukur dengan rezeki yg telah tuhan kurniakan untuk beliau.

I heard so many case cause by this people.bukan ke sepaturnya jika anda dah naik pangkat, u should and must behave nicely to others? mane pergi kesedaran sivik dalam diri or she/he tak pernah tahu ape tu kesedaran sivik? oh very the kesian la mcm tu.

ada satu kes ni berlaku dan aku tahu cerita ni pun dari one of my best friend di mana her cousin yg dlu nya pendiam dan tak banyak cakap plus  pangkat tak berapa besar tapi kini bila di offer jawatan tinggi, mula lah taring harimau kluar dari celah gigi dan lengkap dengan tanduk kerbau di kepala.

maaflah bukan nak pndai2 atau melabelkan seseorang manusia dengan binatang tapi di sebabkan oleh sikap beliau yg sungguh dah berubah dari manusia biasa ke manusia luar biasa, jadi what else kan?

satu kejadian telah berlaku di mana ada barang beharga hilang dari pejabat dan tak semena-mena, si beliau ni menuduh pakcik yg telah berkhidmat 25 tahun serta anggap beliau mcm anak ni sebagai pencuri walhal pada kejadian itu berlaku,pakcik berkenaan cuti.masyaallah.hati orang tua sangat mudah tersentuh.

beliau bermati-matian menuduh tnpa usul periksa dan pastinya pakcik itu sungguh terasa dek perbuatan beliau yg di anggap seperti anaknya.whai perempuan, apa motif kau bertindak sebegitu rupa?kejamnya dirimu.

tidak ku pasti sama ada kes pakcik ni sudah ada ending atau tak sebab kwan aku pun tak berapa pasti flow kes pakcik ni.tapi yg plg teruk bila jabtan tempat pakcik berkenaan bekerja mengadakan jamuan perpisahan namun pakcik berkenaan tak datang pun untuk meraikannya dek kerana terasa hati.

perempuan mcm ni pun masih ada yer?jangan kata perempuan,lelaki pun ada jugak..sifat angkuh dan bongkak tu tak sepatutnya ada dalam diri sesorang tu apabila beliau di naikkan pngkat atau berada di atas.

pesan aku, janglah kau pndang rendah pada orang bawahan serta jangan la amalkan sifat munafik tu bila anda di tawarkan jawatan tertinggi dalam satu jabatan atau syarikat.

ingatlah, hdup di dunia ibarat roda yg berputar.andai hari ini anda di atas, tak mustahil satu hari anda di bawah semula.begitulah kehidupan.

till then,
terima kasih ;)

No comments:

Post a Comment